Musiikkilinjalle

Musiikkilinjalle (erityinen koulutustehtävä) valitaan vuosittain 32 uutta opiskelijaa. 

Haku tapahtuu toisen asteen koulutuksen yhteishaussa https://opintopolku.fi.

Musiikkilinjan opiskelijat valitaan perusopetuksen päättötodistuksen lukuaineiden  keskiarvon (alin 7,5) perusteella sekä Näyttökoevideon perusteella. Lisäksi täytetään sähköinen hakulomake. Suosituksia harrastuksista tai tutkintotodistuksia ei tarvita haussa. 

Näyttökoevideo ja sähköinen hakulomake

Hatanpään lukion musiikkilinjalle (erityinen koulutustehtävä) ja musiikkiteatterilinjalle (erityinen koulutustehtävä) hakeva täyttää sähköisen hakulomakkeen ja kuvaa näyttökoevideon.

Sähköinen hakulomake julkaistaan lukion sivulla www.hatanpaanlukio.fi 1.12.2019. Samana päivänä sivulla julkaistaan tarkemmat ohjeet näyttökoevideon toimittamisesta lukiolle arvioitavaksi.

Näyttökoevideon maksimipituus on 5 minuuttia. Aikaa ei saa ylittää.

Näyttökoevideota ei saa editoida. Tallenna suorituksesi alusta loppuun. Älä käytä tehosteita ja kuvaa näyttökoevideo esimerkiksi kännykän kameralla itse tai pyydä apua kuvaamiseen. Huomaathan että kuvassa hakijan täytyy näkyä kokonaan.

Jos haet sekä musiikkilinjalle että musiikkiteatterilinjalle, lähetä vain yksi näyttökoevideo.

Näyttökoevideon sisältö on samanlainen molemmille linjoille, mutta musiikkiteatterilinjalle hakijan täytyy lisätä videoon ilmaisullinen näyte, esimerkiksi katkelma runosta, monologista tai tanssikoreografiasta.

Näyttökoevideon osiot:
1) hakijan esittely (oma nimi ja syntymäaika)
2) laulunäyte ilman säestystä (katkelma valitsemastasi laulusta esimerkiksi Tuiki tuiki tähtönen, Maamme-laulu)
3) halutessasi soittonäyte yhdellä tai useammalla instrumentilla
4) ilmaisullinen näyte, vapaasti valittava ilmaisunlaji ja -tyyli (vain musiikkiteatterilinjalle hakiessa)

Näyttökoevideon arviointikriteerit

5 pistettä: Oppilas omaa erinomaiset soitto- ja laulutaidot. Hän hallitsee yhden tai useamman instrumentin hyvin. Hänen musikaalisuutensa tulee esiin esim. hyvänä rytmitajuna, sävelkorvana ja/tai soittotekniikkana. Hän osaa soittaa nuoteista ja/tai sointumerkeistä. Hän hallitsee musiikin teorian perusteita. Suhtautuminen musiikin tekemiseen on avarakatseista ja ennakkoluulotonta.

3 pistettä: Oppilas omaa hyvät soitto- ja laulutaidot. Hän hallitsee yhden instrumentin hyvin. Hänen musikaalisuutensa tulee esiin esim. hyvänä rytmitajuna, sävelkorvana tai soittotekniikkana. Hän soittaa tyydyttävästi nuoteista ja/tai sointumerkeistä. Hän hallitsee musiikin teorian alkeita. Suhtautuminen musiikin tekemiseen on avarakatseista ja ennakkoluulotonta.

1 piste: Oppilas omaa tyydyttävät soitto- ja laulutaidot. Hän hallitsee yhden instrumentin auttavasti. Hänen rytmitajunsa, sävelkorvansa ja/tai soittotekniikkansa ovat heikot. Hän ei osaa soittaa nuoteista ja/tai sointumerkeistä. Hän hallitsee musiikin teorian alkeita heikosti. Suhtautuminen musiikin tekemiseen on avarakatseista ja ennakkoluulotonta.

Musiikkilinjan sivulle